De beer en de kwal: de oorlog van het Kremlin tegen dissidente journalisten [OPINIE]

shutterstock_image-21.jpg

Met de voortgang van de oorlog in Oekraïne, lijkt de kwestie van de houding van de Russische bevolking ten opzichte van deze "speciale militaire operatie" steeds ondoorzichtiger te worden vanwege de media-leadscreed die door het Kremlin is opgelegd.

De afgelopen dagen is er in dit opzicht een verdere verharding geweest met de uitgave 14 juli van een reeks draconische maatregelen gericht op elke afwijkende mening over het onderwerp van de oorlog. Op 8 juli werd de Moskoviet officieel gekozen Alexei Gorinov werd veroordeeld tot 7 jaar gevangenisstraf voor zijn veroordeling van de invasie van Oekraïne, waarbij de magistraat Olessia Mendeleïva, in termen die het grote stalinistische tijdperk oproept, schatte dat "het herstel van de beschuldigde onmogelijk is zonder straf voor vrijheidsberoving ". Geconfronteerd met dergelijke bedreigingen, is het duidelijk dat elke officiële opiniepeiling van de publieke opinie in Rusland met grote voorzichtigheid moet worden geïnterpreteerd. Vandaar het belang van de recente publicatie van nieuwe gegevens die zogenaamd zijn verkregen door de onafhankelijke informatiedienst Meduza ("Medusa"), die beweert kennis te hebben genomen van de resultaten van een overzicht in opdracht van de presidentiële regering met betrekking tot de voortzetting van gewapende operaties in Oekraïne. De resultaten zijn niet bepaald geruststellend voor Vladimir Poetin, omdat ze suggereren dat de steun in Rusland voor de oorlog lang niet zo hoog is als men zou denken. Maar voordat we in detail kijken naar deze gegevens (die in Frankrijk onopgemerkt zijn gebleven maar waarover veel is becommentarieerd) Duitsland en in Polen), is het de moeite waard om iets te onderzoeken over Meduza en de dreiging die de site vormt voor de Russische regering, die de informatiedienst al in 2021 als een “buitenlandse agent” had bestempeld, met name het uitlokken van het officiële protest van Peter Spaan, EU-woordvoerder.

Het startpunt voor de oprichting van Meduza was het ontslag in 2014 van journalist Galina Timchenko van de populaire site slowa.ru door de eigenaar, de oligarch en Poetin-bondgenoot Alexander Mamut, onder het mom van "extremisme", vanwege Timchenko's opvattingen over de situatie in Oekraïne ten tijde van de Maidan-opstand. In de nasleep, 73 van 81 Lenta-journalisten vertrokken, van wie sommigen besloten zich aan te sluiten bij het nieuwe team van Galina Timchenko, gevestigd in Riga onder de naam Meduza. De Letse hoofdstad zou later een toevluchtsoord worden voor andere dissidenten die werken voor kranten/websites zoals Novaya Gazeta van de Nobelprijs Dimitry Muratov, of The Insider (partner van de internationale groep van onderzoekers Bellingcat, classificeerde de Juli 15 als een "bedreiging voor de veiligheid van de Russische Federatie"). Aan de andere kant, Timchenko's hoop dat de expatriate zijn journalistieke operatie het zou halen de facto ongecensureerd in Rusland ongegrond was. Op 24 februari 2022, dezelfde dag van de invasie van Oekraïne, kreeg de “Federal Communications Supervision Service” Roskomnadzor de opdracht om de toegang tot Meduza te beperken, dat de vijfde verboden Russischtalige nieuwsdienst in Rusland wordt (naast de BBC, Deutsche Welle , Voice of America en Radio Free Europe, wat men ook zou kunnen beweren dat hun blokkering overeenkomt met die van RT of Spoetnik in het Westen).

Op 13 juli publiceerde Meduza de vermeende resultaten van een peiling die in juni werd gehouden door het All-Russian Centre for the Study of Public Opinion (VTsIOM). Volgens Meduza blijkt uit deze gegevens, die niet openbaar waren gemaakt, dat 30% van de deelnemers wilde dat de militaire actie in Oekraïne zo snel mogelijk zou worden beëindigd (57% was van mening dat deze moest worden voortgezet). Van de 18- tot 24-jarigen wilde 56% onmiddellijk een einde aan de oorlog, net als 43% van de 25-34-jarigen. Daarentegen was 72% van de deelnemers ouder dan 60 jaar voorstander van voortzetting van militaire operaties. Vooral de scheiding tussen internetgebruikers en televisiekijkers was opvallend: terwijl 47% van de eersten een einde wilde maken aan de vijandelijkheden, pleitte 68% van de laatstgenoemden voor voortzetting van de operaties. Wat niet verwonderlijk is als je kijkt naar de oorlogszuchtige retoriek die kenmerkend is voor shows als " 60 minuten door Rossiya 1.

Alles bij elkaar geven deze cijfers een complexer beeld dan het officieel door VTsIOM geschilderde beeld, volgens welke 72% van de Russen de militaire speciale operatie in Oekraïne steunt.. Als de door Meduza aangehaalde gegevens authentiek zijn, getuigen ze dan van een reëel besef - zelfs zeer gedeeltelijk - van de kant van de Russische burgers, hetzij van de verliezen die de soldaten aan het front hebben geleden, hetzij van hun acties? Als we meldingen zien van Meduza op de comportement Russische strijdkrachten aan de burgerbevolking, is het niet moeilijk om de wens van het Kremlin te begrijpen om de site het zwijgen op te leggen. Maar zelfs als Meduza nu alleen toegankelijk is voor Russische internetgebruikers die zijn uitgerust met een gecodeerde VPN-verbinding, beweert de service ondanks censuur 75% van zijn lezers te hebben behouden. Komt een ander Russisch verhaal over de oorlog langzaam op gang?

peter trapleuning

bron: Kunst

Dit artikel is gepubliceerd van Selectie van de dag.


Recente artikelen >

Samenvatting van het nieuws voor 20 september 2023

geschetst grijs klokpictogram

Recent nieuws >